Wat verwachten zakenreizigers vandaag de dag? Een blik op de toekomst
Zakenreizigers nemen niet langer genoegen met het traditionele reisaanbod, zoveel is duidelijk. Ze verwachten een meer gepersonaliseerde reis. Hoe dit er precies uitziet, verschilt per groep. We brengen de reisverwachtingen van de verschillende groepen graag voor u in kaart.

Vroeger deelden we zakenreizigers in naar herkomst, leeftijd en geslacht. Die tijden zijn allang voorbij. Tegenwoordig laten reizigers zich vooral in kaart brengen door de activiteiten die ze ondernemen tijdens het reizen en door de hulpmiddelen en technologieën die ze daarbij gebruiken. De verschillen tussen reizigers zijn nu zo uiteenlopend dat het lastig is om ze eenduidig in hokjes te stoppen. We kunnen echter wel de meest voorkomende reizigersprofielen uiteenzetten:

ET-suite: ‘Masters of the Universe’ met weinig tijd

Deze wat traditionele groep is al bekend bij travelmanagers. De groep bestaat voornamelijk uit de zogenaamde C-reizigers: de CEO, de CMO, de CTO, de CFO en de CIO. Ze bekleden een hogere functie binnen het bedrijf en zijn vaak wat ouder. Kenmerkend voor deze groep is dat ze de technologische ontwikkeling en nieuwe snufjes eerder als last dan als voordeel ervaren. Ze willen liever minder dan meer keuze hebben. Deze groep is dus gebaat bij overzichtelijke informatie.

Deze ervaren reiziger heeft weinig tijd en geeft de voorkeur aan een eenvoudige en gecontroleerde reis. Zij verdwalen in het steeds groter wordende aanbod aan keuzemogelijkheden en opties.

Hoe om te gaan met ‘Masters of the Universe’

Travelmanagers kunnen deze groep eenvoudig bedienen als ze over voldoende gegevens beschikken van deze reizigers. Een groot deel van deze reizigers heeft veel airmiles en hotelovernachtingen op hun naam staan waarmee er een gedetailleerd beeld gevormd kan worden van hun voorkeuren. Een wat meer complexe data-analyse kan een goed inzicht geven van de verwachtingen en wensen van de ‘Masters of the Universe’. U bereikt deze groep met gebruiksvriendelijke tools die het eenvoudiger maken om rechtstreeks een reis of hotel te boeken.

Kenmerken:

  • Deze groep vraagt om een milde en vriendelijke aanpak. Luister dus goed naar de voorkeuren van deze reizigers en anticipeer hierop.
  • Het kan deze groep zeker helpen om over te stappen naar nieuwe tools die hun zakenreizen makkelijker maken. Begeleid hen hierbij. Betere communicatie tussen verschillende reispartners zal deze reizigers gunstig stemmen.
  • Deze groep vertegenwoordigt een belangrijk deel van de business, kijk dus met een scherp oog naar deze reizigers. De resultaten van hun zakelijke trips zijn van groot belang voor hun bedrijf.

‘Collaborative Fomos’: de ultieme netwerker

Dit is het soort reiziger dat ’s ochtends in Londen nog een uitgebreide conference call organiseert om de details voor de middagmeeting in Hong Kong door te spreken. Deze reiziger wordt gedreven door the fear of missing out (fomo) en gebruikt zakenreizen om op een optimale manier samen te werken. Voorheen waren ze actief met videoconferenties, tegenwoordig vliegen de fomo’s massaal de wereld over voor conferenties in het buitenland. Zolang ze via videobellen het thuisfront kunnen bereiken, zijn zij tevreden.

Deze reizigers behoren tot de middenklasse van het bedrijfsleven en zijn onderweg naar de top. Ze houden van technologische snufjes en gebruiken deze zo vaak mogelijk. ‘Collaborative Fomos’ hebben het druk met netwerken en geen tijd om zich zorgen te maken over de wifi-verbinding van hun accommodatie of het conferentiecentrum dat hun travelmanager voor hen heeft geboekt De groep omvat een breed scala aan reizigers. Sommigen verwachten dat hun travelmanager 24/7 bereikbaar is, anderen werken het liefste via een app of website en nemen genoegen met een virtuele assistent om eventuele problemen op te lossen.

Hoe om te gaan met ‘Collaborative Fomos’

Deze groep vormt een uitdaging voor travelmanagers. Meer dan elke andere groep gebruiken ze de nieuwste communicatietechnologieën. Ze zijn dus bij uitstek een goed publiek voor het uittesten van nieuwe apps of services. Ze zijn technisch onderlegd en leveren doorgaans waardevolle feedback.

Kenmerken:

  • Deze reizigers waarderen een individuele, gepersonaliseerde benadering.
  • Dit type maakt dankbaar gebruik van de nieuwste communicatiemogelijkheden, bijvoorbeeld virtuele assistenten.

’Content Tsars’: reizen als een ervaring

Reizen om ervaringen op te doen, dat is wat deze zakelijke hipster hoog in het vaandel heeft. Het beklimmen van de zakelijke ladder door zakelijk te reizen speelt vrijwel geen rol. De combinatie tussen werk en privé staat bij deze groep centraal en speelt ook een rol in hun reisvoorkeuren en -gedrag. Voor lege beloftes van gerenommeerde merken en formules zijn deze reizigers ongevoelig. Ze kiezen voor inhoud en een betekenisvolle beleving. Hier hoort een reeks specifieke reiswensen bij.

Deze vrij jonge groep reizigers verlangt maatwerk. Een accommodatie moet aan specifieke criteria voldoen, bijvoorbeeld moderne architectuur en een stijlvolle ambiance. Ook vindt deze groep een gastvrij onthaal van goed opgeleid personeel belangrijk. U komt deze reizigers vooral tegen op creatieve plekken en in co-working plekken.

Hoe om te gaan met ‘Content Tsars’

Het is lastig deze groep te bereiken en te bedienen omdat zij zich graag buiten de hokjes bewegen en zich niet zomaar laten verleiden. Travelmanagers doen er goed aan de focus te leggen op reizen die inhoud bieden en een rijke ervaring in het vooruitzicht stellen.

Kenmerken:

  • Deze reizigers willen voelen dat de merken en organisaties waarvoor ze kiezen daadwerkelijk geïnteresseerd in ze zijn.
  • In veel gevallen gaat het meer om de ervaring dan om de zakenreis zelf. Ze reizen ook minder dan andere groepen.
  • Ze hechten veel waarde aan een goede balans tussen werk en vrije tijd tijdens hun reizen.

‘Rigid-digit’: de digitaal gefocuste reiziger

‘Niet voorbereiden is voorbereiden op een mislukking’, dat is het motto van deze groep. Ze willen graag snel inchecken, boarden en instappen en grijpen alle services en digitale toepassingen aan om hun reis vlot te laten verlopen. Het zijn de reizigers die ruim op tijd en zelfvoldaan in het vliegtuig zitten. Uiteraard met perfect gestreken kleding, een designtrolley en de lokale weersverwachtingen al op hun device gedownload.

Deze reizigers behoren niet meer tot de millennials en alleen de jongsten uit deze groep komen nog uit generatie X. Ze zijn goed op de hoogte van de nieuwste reis-apps en -producten, hebben een groot aantal digitale profielen en beschikken over airmiles.

Hoe om te gaan met de ‘Rigid-Digit’

Eigenlijk zijn dit de perfecte reizigers om te bedienen. Ze zijn te gefocust, inflexibel en vaak te druk of geconcentreerd om spontane acties te verrichten. Technologie en reisservices maken hun reis gestroomlijnd en geven hen de mogelijkheid zich te concentreren op hun werk. Zolang het hun reis vereenvoudigt, vinden ze het leuk om de nieuwste apps en toepassingen uit te proberen.

Kenmerken:

  • Functionaliteit staat voorop. U maakt deze groep gelukkig met apps en gadgets die bijdragen aan een ongecompliceerde reis.
  • Liever selfservice dan roomservice en liever een factuur per e-mail en een snelle check-out dan in de rij staan. Deze groep gaat voor comfort en snelheid in plaats van de ervaring op zich.
  • Deze reizigers volgen meestal netjes de richtlijnen van het reisbeleid, zolang er maar aan hun basisbehoeften wordt voldaan. Reisplatforms met een select en gericht aanbod doen het goed bij deze groep.

‘Travennials’: de digitale nomaden

Dit zijn de millennials die met Fitbits om de pols, gadgets in de zak en een sterke focus de wereld rondreizen. Het zijn echte digitale nomaden die actief zijn op tal van social-mediakanalen en moeiteloos gegevens uitwisselen. Ze tweeten erop los en zijn makkelijk te beïnvloeden door gelijkgestemden. Steeds meer travelmanagers beginnen te begrijpen dat ze slim kunnen inspelen op deze beïnvloedbaarheid.

  • Deze grote en groeiende groep zal een dominante plaats gaan innemen in het zakelijke reislandschap. Mede dankzij de opkomst van de technologie en digitale industrie reizen ze de hele wereld over. Omdat ze zich niet laten leiden door standaarden, massatrends en traditionele reclame of marketing, zullen deze nomaden een ​​revolutie teweegbrengen in de reisindustrie. Het is dan ook verstandig om deze groep goed in het vizier te hebben.

Hoe om te gaan met ‘Travennials’

Een flexibele manier van werken staat bij deze groep voorop. Ze reizen graag, maar het gaat ze niet zozeer om de beleving, ze zijn vooral geïnteresseerd in het nieuwe. Deze reizigers delen met liefde hun gegevens, zolang ze er maar direct voordeel uithalen. Ze zijn jong, veranderlijk en veeleisend.

Kenmerken:

  • Met complexe reissystemen en -platforms kunnen deze digitale nomaden prima uit de voeten. Veel van de kanalen gebruiken ze ook voor privézaken.
  • Navigeren door mobiele boekingtools is voor deze groep de gewoonste zaak van de wereld en ze maken veel gebruik van apps.
  • Met traditionele bonusprogramma’s hoeft u bij deze groep niet aan te komen. Trouw aan merken zijn ze niet. Wel zijn ze zeer loyaal aan bedrijven die een goede en vooral ook snelle service bieden.
  • Travennials hebben geen zeeën van tijd en zoeken veel afleiding. Verwacht dus een korte aandachtspanne van hen. Een travelmanager die weet hoe hij reizen eenvoudiger en efficiënter kan maken, doet het goed bij de travennials.

Meer informatie over de verschillende groepen vindt u in ons nieuwste e-book Traveller Tribes: a guideline how to meet the needs of different traveller types. Hier vindt u ook extra tips van experts uit de industrie die u kunnen helpen om uw reisprogramma passend te maken voor specifieke groepen reizigers.

 

Photos: iStock, private

Blijf op de hoogte

Wilt u de volgende editie van Connect magazine automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan nu aan!

Meld mij aan