Nieuwe technologische ontwikkelingen in de hotelmarkt
Steeds meer grote hotelketens bundelen hun krachten en smelten samen tot megabedrijven. Het lijkt alsof deze concerns het heft in handen hebben, maar dat beeld klopt niet helemaal. Slimme travelmanagers kunnen nog steeds voordeligere tarieven aanbieden zonder af te wijken van hun reisbeleid.

De impact van de technologisering is duidelijk: het is nu al mogelijk om online de laagste prijs te vinden en automatisch opnieuw te boeken als er een lager tarief wordt gespot.

Technologische ontwikkelingen hebben het reislandschap veranderd. Het is tegenwoordig niet meer nodig om het internet af te struinen op zoek naar de beste aanbiedingen of informatie over afzonderlijke hotels. De informatie wordt nu eenvoudig verzameld en aangeboden via professionele online kanalen. Een grote vooruitgang waar zowel travelmanagers als reizigers van profiteren.

3 tips voor het boeken van hotels

Vergroot het aanbod

Geef uw werknemers de kans om een hotel dat aan hun wensen voldoet, te boeken door het aanbod van meerdere aanbieders samen te brengen op uw platform. Dit vergroot de kans dat de medewerker binnen de regels van het reisbeleid boekt.

Accepteer niet-restitueerbare kosten

De meeste travelmanagers geven de voorkeur aan restitueerbare hotelkamerprijzen. Maar door te kiezen voor niet-restituteerbare tarieven, kunt u tot 20 procent op de kosten besparen. Gemiddeld zal slechts 5 tot 6 procent van de boekingen worden geannuleerd. Het besparingspotentieel is over het algemeen dus groter dan het potentiële verlies.

Gebruik re-shopping tools

Volgens een enquête van GBTA gebruikt 77 procent van de travelmanagers in Europa geen tool om boekingen automatisch om te boeken wanneer er een lagere prijs beschikbaar is. CWT-klanten die de Price Tracking-tool gebruiken, besparen vaak 1 tot 2 procent op hun totale reiskosten.

Bedrijven die veel overnachtingen in een stad willen boeken, kunnen het beste voor een vaste onderhandelingskoers kiezen, blijkt uit onderzoek van CWT Solutions Group. Bedrijven met minstens 150 overnachtingen in een stad kunnen een korting van 23 procent bewerkstelligen op het best beschikbare tarief. Duikt het aantal nachten onder de grens van 150, dan neemt ook de korting af.

“Wanneer een bedrijf geen groot volume heeft aan hotelovernachtingen, is de invloed van de grote hotelconcerns beperkt. Het bedrijf zal dan varen op het hotelaanbod via andere kanalen”, zegt Peggy Studer, Vice President Marketing bij RoomIt by CWT. “Als een bedrijf onder de grens van 150 overnachtingen blijft, zal een online aangeboden RoomIt-tarief of een niet-restitueerbaar tarief met maximaal 20 procent korting waarschijnlijk gunstiger uitpakken.”

Bovendien heeft minder te hoeven onderhandelen ook een positief effect op de werkdruk, benadrukt Valentijn Bilars, Senior Director bij RoomIt by CWT. Daarnaast adviseert hij travelmanagers om nieuwe content te integreren.“Als u non-GDS tarieven en tarieven van de grote spelers toevoegt aan uw aanbod, neemt de keuze voor de reiziger aanzienlijk toe”, stelt hij.

Verder besparen kan met een zogenaamde re-shopping tool. Deze tool zoekt voortdurend naar lagere tarieven en past de boeking automatisch aan wanneer een gelijkwaardige kamer voor een lagere prijs wordt gevonden. “Reizigers kunnen bovendien met gepersonaliseerde tools nu sneller een hotel vinden dat voldoet aan hun persoonlijke wensen”, aldus Studer.

Reageren op veranderingen in de markt

Fusies en overnames hebben de hotelmarkt de laatste jaren flink opgeschud. Het begon allemaal met de mega-fusie van Marriott-Starwood, die heel wat onrust veroorzaakte en andere spelers buiten spel zette. “Alle hotelbedrijven moesten een manier vinden om te groeien”, zegt Jaclynn Reinhard, consultant bij CWT Solutions Group. Sommige hotels, zoals Hilton, Wyndham of Hyatt, kozen voor een organische groei door aan hun eigen merk te bouwen en meer hotels te openen. Andere, zoals IHG en Accor, kozen de weg van fusies en overnames door kleinere merken op te kopen. Om te voorkomen dat niet alle hotels in een stad tot dezelfde groep gaan behoren, heeft CWT het afgelopen jaar hard gewerkt aan de diversiteit van haar hotelaanbod. De uitdaging is om dit diverse aanbod voor de klant ook in de toekomst te behouden.

Ondertussen veranderen de mega-hotelketens steeds vaker hun beleid. Zo was het jarenlang gebruikelijk om annuleringen toe te staan tot 18.00 uur op de dag van aankomst. Marriott besloot een annulering alleen nog te accepteren wanneer deze tussen de 24 tot 48 uur voor het inchecken wordt gedaan. Binnen anderhalf jaar namen andere hotels dit beleid over waardoor het nu de standaard is.

Photos: iStock

Blijf op de hoogte

Wilt u de volgende editie van Connect magazine automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan nu aan!

Meld mij aan