What’s On
Het laatste nieuws uit de zakenreiswereld

Flying V bespaart brandstof

De eerste testvlucht van het revolutionaire ‘Flying V’-vliegtuig is een feit. Dit deels door KLM gefinancierde vliegtuig kan tot 314 passagiers vervoeren en moet volgens de ontwikkelaars 20% zuiniger zijn dan de nieuwste Airbus A350. In het ontwerp van het Flying V-prototype liggen de passagierscabines, vrachtruimten en brandstoftanks onder de vleugels, hetgeen de kenmerkende V-vorm van het vliegtuig creëert.


53.000 bomen in een zonnepaneel

In een poging de jaarlijkse CO2-uitstoot in Terminal 2 fors te verminderen, heeft Dubai International Airport 15.000 zonnepanelen geïnstalleerd. Dat levert een aanzienlijke vermindering van de koolstofemissies op, vergelijkbaar met het planten van meer dan 53.000 bomen in 10 jaar. Zo kan de uitstoot van 688 passagiersvoertuigen in een jaar worden ingedamd. Deze installatie zonnepanelen is de grootste van het Midden-Oosten. Andere luchthavens beperken zich in hun energiezuinige projecten vaak tot geoptimaliseerde koelsystemen of het gebruik van ledlampen.


ADVERTENTIE

Lekker luxe loungen op het station

De trein wint terrein. Om duurzame redenen, maar ook vanwege het comfort. Zowel in de trein als op de stations. De lounges die op veel internationale treinstations te vinden zijn, bieden een heerlijk rustpunt.

Een eerste klas ticket geeft u toegang tot de lounges van NS International, Thalys, Eurostar of Deutsche Bahn. In Nederland vindt u lounges op de grote internationale treinstations Amsterdam, Schiphol en Rotterdam, Thalys lounges in Brussel en Parijs. Uw Business Premier ticket verschaft u toegang tot de Eurostarlounge op station Brussel en Londen. Ook op de grote Duitse stations kunt u in de lounges ontspannen, werken of allebei.


Liever mobiel boeken

Maakt u meer dan vijf zakenreizen per jaar? Dan is de kans 13% groter dat u via de smartphone een vlucht boekt, in vergelijking met zakenreizigers die jaarlijks minder vaak op pad gaan. Dit blijkt uit onderzoek van CWT, dat ook laat zien dat zakenreizigers via hun mobiel vaker hogere dan lagere tariefklassen boeken. Denk hierbij aan zakelijke, premium economy- en eersteklas zitplaatsen.
Vooral veel last-minute vluchten (62%) worden mobiel geboekt. Het merendeel van de boekingen (73,5%) wordt nog steeds op kantoor gedaan, via een computer of mobiel apparaat.


Parijs test drone-trein

De Franse spoorwegexploitant SNCF heeft voor het eerst een op afstand bestuurbare trein met succes getest in de buitenwijken van Parijs. De zogenaamde ‘drone’-trein wordt gezien als een belangrijke stap naar een toekomst van zelfrijdende treinen. SNCF werkt al 18 maanden aan het project en in het najaar van 2019 zijn verdere tests gepland. De komende vier jaar is SNCF van plan twee autonome prototypen voor zowel passagiers- als vrachtdiensten te maken.


ADVERTENTIE

CATHAY PACIFIC GAAT VERDER VOOR HAAR KLANTEN

Cathay Pacific wil haar reizigers persoonlijke erkenning en een gevoel van verzorging bieden. Daarom heeft de airline al diverse verbeteringen geïntroduceerd zoals een verbeterde Business Class meal service en de heropening van de signature lounge in Shanghai.

Naast onlangs een nieuwe First Class-ervaring en een schat aan nieuwe entertainment-content aan boord is nu ook Cathay’s populaire Betsy Beer terug in alle cabines. Tenslotte lanceert Cathay over enkele weken een nieuwe Business Class-ervaring.

Met al deze vernieuwingen komt de luchtvaartmaatschappij haar „Move Beyond“ merkbelofte na om de verwachtingen van klanten in alle stadia van hun reis te overtreffen.


Tevreden zakenreizigers

De meerderheid van de zakenreizigers (54%) heeft het afgelopen jaar een ‘tegenslag’ gehad, waarbij 52% getroffen werd door een vertraagde vlucht en 40% door een geannuleerde vlucht. Ondanks dit oponthoud was 86% van de reizigers wereldwijd ‘tevreden’ met hun algehele zakelijke reiservaring. Dit meldt de nieuwe GBTA Business Traveler Sentiment Index die in samenwerking met RoomIt van CWT tot stand is gekomen. Toegang tot comfortabele hotels en een betrouwbare wifi-verbinding zijn belangrijke factoren om reizigers tevreden te houden. De grootste stressfactor tijdens zakenreizen is het vergeten van smartphone- of laptopopladers.

Photos: iStock, KLM, SNCF/screenshot

Blijf op de hoogte

Wilt u de volgende editie van Connect magazine automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan nu aan!

Meld mij aan