Hoe Social Networking ons werk verandert
Het zal u bekend voorkomen: de onuitputtelijke stroom aan e-mails die u dagelijks ontvangt. Stuk voor stuk vragen ze uw aandacht, al zijn ze vaak lang niet allemaal relevant. Is dit soort ‘e-mail-terreur’ nog wel van deze tijd? Steeds meer bedrijven richten zich op Enterprise Social Network (ESN). Daarmee is het mogelijk veel gerichter en effectiever in realtime te communiceren met collega’s.

Ooit geprobeerd om informatie terug te vinden in een eindeloze reeks van e-mails? E-mail is niet echt een effectief communicatiemiddel voor netwerken, samenwerken en het delen van projectupdates. In een tijd waarin social media een belangrijke rol speelt, is het niet meer dan logisch dat zij daaraan verwante netwerken gaan inzetten als communicatiemiddel.

ESN-oplossingen zijn gebaseerd op het concept van bekende social media-websites. Ze beschikken vaak over ledenprofielen en een dashboard zoals we dat kennen van Facebook en Twitter. Ook zijn er tools voor instant messaging (inclusief video- of spraakoproepen) en is het mogelijk om te reageren op een ander en iemand te taggen. De meeste van dit soort platforms zijn voor intern gebruik en voorzien werknemers van cruciale informatie. Bovendien is ESN voor medewerkers een prettige en snelle manier om samen te werken op projecten en onderling te overleggen.

David Burkus, bestsellerauteur en hoogleraar Leiderschap en Innovatie aan de Oral Roberts University in Tulsa, Oklahoma, zegt: “Bedrijven gebruiken intern vaak de meer chat-achtige platforms zoals Slack en Microsoft Teams, of kiezen voor interne projectmanagementtools met een geïntegreerde communicatiefunctie. In beide gevallen kunnen gebruikers zelf kiezen wanneer ze deel willen uitmaken van de communicatiestroom en wanneer ze het platform willen verlaten.”

Ook travelmanagers moedigen het gebruik van ESN aan. Het kan namelijk bijdragen aan een soepel verloop van de reis. Burkus ziet vooral veel voordelen voor zakenreizigers: “Een smartphone die om de paar minuten om aandacht vraagt, wordt tijdens het reizen vaak als grote stoorzender ervaren. Het is prettiger werken met een systeem waarbij werknemers niet worden overstelpt met e-mails en zelf het moment kunnen kiezen om het gesprek aan te gaan.”

Betekent dit het einde van e-mails op het werk? Niet noodzakelijk, zegt Burkus. “Het is een van de weinige vormen van elektronische communicatie die zichzelf host en niet op een platform zoals Facebook draait. Mensen die zich zorgen maken over hun privacy, zullen ze zich in de toekomst dus veiliger voelen als ze klanten per e-mail kunnen bereiken.”
En wat brengt de toekomst? Burkus is ervan overtuigd dat er software zal komen waarmee bedrijven hun communicatie zelf kunnen hosten. Als we zo ver zijn, zal het interne e-mailverkeer bij bedrijven gefaseerd verdwijnen.

Toonaangevende ESN-software

 

Clarizen

Een beheerplatform waarmee mensen die aan een project werken, makkelijk met elkaar kunnen communiceren en de voortgang kunnen volgen. Het platform werkt met workflow automatisering.
Meer info

ProofHub

Een werkbeheersysteem dat projecten, teams op verschillende locaties en klanten samenbrengt in één geïntegreerd communicatiesysteem.
Meer info

Slack

Een communicatiesysteem om optimaal te kunnen samenwerken. Voor elke conversatie wordt een apart kanaal aangemaakt waar berichten, tools en bestanden te vinden en te delen zijn.
Meer info

Workplace van Facebook

Een samenwerkplatform dat kan worden gebruikt voor zowel groepscommunicatie als individuele chats. Het biedt de sociale netwerkfuncties van Facebook, maar dan in een bedrijfsomgeving.
Meer info

Igloo Software

Een digitaal platform dat mensen, informatie en processen met elkaar verbindt.
Meer info

Photo: iStock

ADVERTENTIE

Blijf op de hoogte

Wilt u de volgende editie van Connect magazine automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan nu aan!

Meld mij aan