Gezond op reis
Op zakenreis moet een gezonde levensstijl het vaak ontgelden. Zeker wanneer u ook regelmatig in hotels overnacht. Maar met enige voorbereiding is het goed mogelijk om ook op reis aan een gezonde levensstijl vast te houden.

Tijdens zakenreizen blijft er door reisstress, marathonvergaderingen en verplichte zakendiners vaak weinig tijd over voor de nodige beweging. Toch is tijdsgebrek door een druk reisprogramma geen reden om uw trainingsschema los te laten.

Volgens Julie Dennis, fitnesscoach van het Britse reisgezondheidsadviesbureau Extra Travel Vitality, is het belangrijk om van uw gezondheid een prioriteit te maken. Gelukkig maken hotels het hun gasten steeds gemakkelijker. Slimme ketens beperken zich allang niet meer tot alleen een fitnessruimte, maar bieden volledige wellness-arrangementen aan. Sommige hotels bieden als alternatief voor roomservice supermarkten of cafe’s die 24/7 open zijn. Ook organiseren ze gezondheidsprogramma’s die passen binnen het drukke schema van de gasten.

De gezonde trend is goed zichtbaar in de ‘Stay Well’-kamers, ontwikkeld door het wellnesstechnologiebedrijf Delos, die te vinden zijn in diverse Amerikaanse hotels. Deze kamers beschikken over verschillende toepassingen die de gezondheid van de gasten ten goede komen. Zo zijn ze uitgerust met een zogenoemde ‘dawn simulator’, een speciale lamp waarmee u geleidelijk gewekt wordt door een toenemende intensiteit van natuurlijk licht. Ook zijn ze voorzien van een chloor besparende douche, aromatherapie en een luchtzuiveringsinstallatie die allergenen en vervuilende stoffen vermindert.

Denk aan uw conditie

De toptips van Julie Dennis, fitnesscoach van het Britse reisgezondheidsadviesbureau Extra Travel Vitality:

 

  1. Ga in de bus of trein niet zitten maar blijf staan. De diepe buikspieren worden bij het remmen aangespannen en dat is een veel functionelere work-out dan de traditionele crunches.
  2. Draag gympen tijdens het vliegen en loop rondjes op de luchthaven.
  3. Kies het beste tijdstip om te sporten. De ochtenden zijn het beste voor gewichtsverlies, een goede gemoedstoestand en krachtopbouw. De avonden zijn goed om blessures te voorkomen.
  4. Wanneer u een verre reis maakt, zal het trainen in de ochtend de biologische klok resetten.
  5. Loop waar mogelijk, dat helpt de hersenen naar interne zaken te leiden.

Gezonde voeding

Naast mentaal en fysiek fit blijven, is gezonde voeding voor zakenreizigers van groot belang. De juiste voeding is essentieel om de gemoedstoestand, de concentratie en het energieniveau in evenwicht te houden. ‘Wanneer zakenreizigers op hun bestemming aankomen, hebben zij meestal te veel gegeten, te veel alcohol gedronken en te weinig geslapen’, zegt de Britse voedingsdeskundige Dr. Rachel Allen. ‘Tijdens het verblijf wordt vervolgens vaak ook flink veel gegeten en gedronken, en dit alles zonder echte lichaamsbeweging. Daar komt nog bij dat reizigers zich vaak in een andere tijdszone bevinden dan ze gewend zijn.’

De sleutel tot gezond eten en leven op reis is om het tegenovergestelde te doen van wat iedereen normaal doet. Allens tips:

  • Vermijd tot een paar uur voor en ook tijdens de vlucht voedingsmiddelen en dranken met alcohol, cafeïne, zout en toegevoegde suikers. Hierdoor zorgt u ervoor dat u gehydrateerd blijft en goed kan slapen.
  • Om goed te slapen, is eiwitrijke voeding zoals vis, vlees, eieren, noten, bonen en peulvruchten belangrijk. De producten bevatten immers de bouwstenen die slaapbevorderende hormonen als melatonine en serotonine maken.
  • Waar je ook bent, eet elke dag drie gezonde maaltijden (rijk aan vezelrijke koolhydraten, magere eiwitten, fruit en groenten).

Fitness op uw gemak

Met het toenemende aantal zakenreizen is het voor hotels lucratief om de fitnessvoorzieningen te verbeteren. ’s Werelds beste spahotels hebben hun programma’s de afgelopen jaren dan ook aangepast aan de behoeften van zakenreizigers. Het glamoureuze Saxon Hotel in Johannesburg, Zuid-Afrika, werd in 2018 genomineerd voor de World Spa Award. Het fitnesscentrum van het hotel is 24 uur per dag geopend, waardoor zakenreizigers geen excuus meer hebben om niet te sporten. Sportinstructeurs geven er ook trainingen, zoals de “post-flight stretch”, terwijl vermoeide reizigers ook in de spa een verjongingskuur kunnen ondergaan.

Tot de topspa’s behoort ook de spa van het iconische Hotel Café Royal in het hart van Londen, die ooit werd bezocht door onder meer Oscar Wilde, DH Lawrence, The Rolling Stones en Muhammad Ali. De spa beschikt over een 18-meter lang zwembad, een hamam, een sauna en een jacuzzi. Ook biedt de hotelspa gepersonaliseerde behandelingen, gebaseerd op zowel westerse als oosterse tradities. ’s Werelds beste hotelspa uit 2018 – die van The Armani Hotel in Dubai – biedt bovenop het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, een scala aan fitness- en beautyprogramma’s.

Niet alle reizigers hebben de tijd om naar de sportschool van het hotel te gaan. Daarom bieden sommige hotels kamers met directe toegang tot de fitnessruimte die is voorzien van allerlei trainingsapparatuur zoals weerstandsbanden, yogamatten en gewichten.

Zakelijke gasten die liever alleen trainen, kunnen vaak ook zelf aan de slag gaan op hun kamer. Veel hotels beschikken over video’s en gratis fitness-apps, soms zelfs in samenwerking met trainers of fitnessstudio’s. Zo ontwierp een trainer van Hollywood-sterren voor een groot Amerikaans hotel een set korte oefeningen die in kaartvorm aan de gasten worden gegeven.

Ook het aanbod aan buitenactiviteiten groeit bij de hotels. Zo hebben hotels over de hele wereld “loopconciërges” in dienst die hardlooptochten langs bezienswaardigheden begeleiden en TRX-oefeningen (weerstandsoefeningen) als warming-up verzorgen. Andere hotels organiseren activiteiten als paddle boarden, hiken, of workouts op hun eigen terrein. Soms zijn er zelfs trainingskleding en -schoenen te leen of te huur of kunt u uw zweterige sportkleding nog diezelfde dag laten wassen.

Alleen sporten

Tegenwoordig bieden veel hotels in grote steden informatie over lokale hardloopevenementen en zijn ze op de hoogte van de lokale hardlooproutes. Soms zijn routes zelfs vooraf te laden op een iPod. Hardlopende zakenreizigers kunnen populaire looproutes ontdekken met apps als Runkeeper of Map my Run. Ze kunnen ook informatie krijgen over groepsruns via apps zoals Parkrun.

Als u bestaande oefeningen liever wilt personaliseren, kunt u terecht bij Trazee Travel. Deze website heeft een lijst gepubliceerd van topfitness-apps voor op de hotelkamer. Bijvoorbeeld “12-minute Athlete”, “Daily Leg Workout” en “Down Dog. Great Yoga Anywhere”. Dankzij het toenemend belang van ‘gezond op reis’ is er nu bovendien een breed scala aan handzame fitnessapparatuur te koop. Zo zijn er fitness-trackers, lichtgewicht yogamatten, stappentellers en weerstandsbanden te koop die gemakkelijk in de bagage passen.

Ontbijt als boost voor de hersenen

‘Uit onderzoek blijkt dat een op de drie mensen het ontbijt overslaat, vaak als gevolg van tijdsdruk of door een gebrek aan trek’, stelt aldus Kathy Lewis, voedingsdeskundige van Executive Travel Vitality. Lewis stelt dat een goed ontbijt ‘de concentratie en de stemming verbetert, de bloedsuikerspiegel reguleert, de jetlag beperkt en ook de kans op cardiovasculaire ziekte, hoge bloeddruk en diabetes verlaagt.’


Lewis’ beste tips voor een gezond ontbijt tijdens het reizen

Begin met een drankje

Omdat onze lichamen ’s nachts hard werken om afvalstoffen kwijt te raken, verliezen we ’s nachts water. Begin de dag dus altijd met drinken. Zelfs milde uitdroging kan de concentratie en de stemming beïnvloeden. Een warme drank is prima. Als u onderweg bent, kunt u een drinkfles meenemen. Melk is de meest hydraterende drank en bevat jodium, calcium en essentiële eiwitten die frequente reizigers vaak missen tijdens het ontbijt.

Het ideale ontbijt

Een goed ontbijt bevat producten uit verschillende voedingsgroepen en levert 20 tot 25 procent van uw dagelijkse voedingsbehoeften. Streef naar volle granen, zoals haver, rogge, volkoren en ontbijtgranen. Neem ook voldoende proteïne zoals ei, zalm, bonen, magere melk of kaas om een vol gevoel te krijgen en voeg fruit en groenten toe. Goede combinaties zijn pindakaas op volkoren toast, volkoren pitabrood en hummus, pap met melk en bessen, Griekse yoghurt met haver of ontbijtgranen, avocado op toast, of een groenteomelet. Maar zorg dat u niet te veel eet bij het hotelbuffet!

Ontbijt onderweg

Als u niet in staat bent om te eten voor een vlucht of vergadering, bereid dan een ontbijt voor om mee te nemen. Bijvoorbeeld een appel, noten, gedroogd fruit, een banaan of een boterham. Als u geen zin heeft om te eten tijdens een lange reis, helpt het uw biologische klok te resetten door te eten op de ontbijttijd van uw bestemming.

Pas op voor verborgen suiker en zout in een modieus “gezond” ontbijt

De meeste luchthavencafés, markten en restaurants bieden nu Griekse yoghurt met muesli en compote aan. Maar we weten ook dat sommige porties vijf tot zes theelepels suiker bevatten. Smoothies die worden aangeboden als “Pick me up”, “Detox” of “Energizer” kunnen tot 500 calorieën per drankje bevatten en hebben vaak een extreem hoog gehalte aan vrijgemaakte suikers. Controleer waar mogelijk de ingrediënten en let met name op zoutgehaltes hoger dan 0,5 gram per 100 gram of meer dan 1,5 gram per portie. Omdat het hart door hoge zoutinname harder moet werken om zuurstof rond te pompen, is het raadzaam zoutrijke producten tijdens het vliegen te vermijden.

Photos: iStock

Blijf op de hoogte

Wilt u de volgende editie van Connect magazine automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan nu aan!

Meld mij aan